San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Nicole Wilt - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Nicole Wilt - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Nicole van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Nicole

14 Mei 2016 | Verenigde Staten, San Francisco

Maandag 9 mei 2016: aankomst. De hele nacht met de bus gereist en toch aardig kunnen slapen. ik kom uiteindelijk om 11.35 uur aan op het Greyhound bustation in San Francisco. Het is dan nog een half uur lopen naar mijn hostel maar mijn benen kunnen de beweging wel gebruiken. Het ging in een keer geod dus om 12.00 uur kon ik al inchecken en plassen, want wat moest ik nodig misschien liep ik daarom intuitief goed. Na even te settelen in mijn kamer ga ik om 14.00 uur richting de kust en Fishersman Wharf om op de terug weg bij de Coit Tower terecht te komen. Ik was uiteindelijk precies op tijd terug voor de gratis maaltijd in het Green Tortoise Hostel. En wat voor een maaltijd, bereid door een echte chef en dat was te merken de pasta pesto en garlic brood was geweldig. Tijdens het eten was er ook nog Live muziek dus dat was genieten. 's avond besluit ik achter de computer te duiken om een blog te schrijven en ik had meer plannen maar raakte aan de praat met Joe en Sherry uit New York over politiek en cultuur. Dus uiteindelijk niet veel kunnen doen op de computer want het was al laat.

Dinsdag 10 mei 2016: Kust tot kust. ' s ochtend wil ik een gratis wandeling maken in Downtown maar na even wachten blijk ik per ongeluk bij de verkeerde toer te zijn. Al deden hun het ook gratis voor hostel gasten. Onder begeleiding van Fisher gewandeld rondom Union Square, Madenlane, Bank of Amerika met veel achtergrond informatie. Leuke wandeling en ik besluit daarna richting de kust te lopen naar het Ferry gebouw. Het blijkt farmermarket en ook in het Ferry gebouw zijn eettentjes a la markthal. Ik besluit bij de slager te eten en neem de pulled beef sandwich. Rond 13.30 uur besluit ik Market street af te gaan lopen. Ik had vandaag geen concreet plan maar had nu het plan gevat om naar de Golden Gate Park te lopen via Haigh street, de hippie straat. De Market street is lang en brengt je ook langs minder goede beurten zoals rondom het Civic Center waar veel daklozen rond hangen. Na een poosje word de straat weer fatsoenlijk en rond 14.30 uur kom ik aan bij het begin van Haigh street. Daar is echter nog niks behalve een super steile heuvel om te beklimmen als een straat. Ik ga de uitdaging aan en beland uiteindelijk in het laatste stukje van de straat voor het park. Pas daar is het hippie paradijs maar ik vond het niet bijzonder dus ben gelijk doorgelopen naar Golden Gate Park. Daar kwam ik om 15.15 uur aan. Ik wil naar de Nederlandse molen lopen aan de andere kant van het park maar ik kwam er achter dat het park nogal lang is en ik begin mijn voeten te voelen. Uiteindelijk bereik ik om 17.00 uur de Nederlandse Molen in de Queen Wilhelmina Garden en met het bereiken van de molen, bereik ik ook de andere kant/kust van San Francisco. Ik ben van San Franscisco Bay naar Ocean beach gelopen. Het bleek iets van 12 km te zijn. Ik was ook van plan terug te lopen maar om de Dinner Crawl niet te missen en omdat mijn voeten pijn doen neem ik bus 22 terug. Dat bleek nog een bijzondere ervaring want de bus zit vast aan elektro kabels en onze bus had geen probleem maar een ander bus blokeerde een heel kruispunt en we moesten wachten tot het gemaakt was daardoor was ik uiteindelijk rond 18.30 uur terug in het hostel. 's Avonds ga ik op een Dinner Crawl, en wel de eerste in mijn leven, voor $14,- vier gangen dat is een top deal. We begonnen met een Thaise Salade, gevolgd door Griekse soep, Pizza en slagroom soesje. Het was lekker, gezellig en weer een goedkope maal en daar hou ik van.

Woensdag 11 mei 2016: Alcatraz. Om 11.00 uur heb ik een ticket voor Alcatraz en dat betekend al om 10.30 uur inchecken. De ferry vertrekt op tijd en uiteindelijk spendeer ik een goede drie uur op het eiland. De audiotour verteld je de verhalen uit de gevangenis en dit zijn de dingen die mis gingen dus vooral de ontsnappingen. Dit terwijl ze er helemaal niet veel hadden maar niemand wil alleen horen over de routines. Na de gevangenis ook nog rondgelopen op het eiland dat nu vol bloemen en planten staat en een broedplaats is voor zeevogels. En het was nu broed siezoen en zaten vele honderden vogels op hun nest. Om 14.30 uur ben ik terug aan land en besluit ik de Clam Chowder in een broodkom te eten op Pier 39. Deze maaltijd zag ik overal dus ik moest het proberen. De soep was prima maar het brood van de kom was niet echt lekker dus na drie happen wel gehad. Na de toeristische Pier 39 ga ik opweg naar Chinatown, maar wel via Lombard street met de "crookedest street" in San Francisco. De weg is prachtig met zijn slingerweg en de beplanting te tussen. Het zorgt wel voor verkeersproblemen door alle toeristen die op straat staan om een foto te nemen. Er is zelf iemand om te roepen van de weg af te gaan als er een auto aankomt. Na Lombard loop ik richting mijn hostel want Chinatown is letterlijk om de hoek van het hostel. Ik spendeer van 16.15 tot 18.00 uur in Grant Street, met de winkels vol kitch en souvernirs. Toch stiekem altijd leuk om die winkels in te gaan. Om 19.00 uur is er weer een gratis dinner. Dit keer is het Thaise en ik ben altijd huiverig voor Aziatisch eten aangezien ik daar niet goed tegen kan. Maar alle elementen waren los dus ik kon mixen wat ik wel lekker vind en heb het ook nog is allemaal binnen gehouden. Happy Days!

Donderdag 12 mei 2016: Muir wood en Sonoma Valley. Ik ga vandaag op toer met Incredible Adventures. Eerste naar het Muir wood en daarna wijn en bierproeven in de Sonoma Valley. James is de chauffeur voor vandaag en de groep bestond uit een oud stel en drie andere alleen reizende meiden die net iets ouder waren dan ik. Bijna automatisch besloten we alles samen te doen met de meiden. Om 9.40 uur zijn we in Muir Wood en we gaan met zijn vieren opstap in het bos vol rode bomen. De geur was heerlijk, het rook zo fris. We hadden ruim een uur dus konden geen lange hike doen maar de korte loop bracht ook genoeg natuurschoon. Om 11.00 uur vertrekken naar de Sonoma Valley dat een uurtje rijden is, waarbij iedereen volgens mij in slaap is gevallen en pas wakker werd bij de eerste wijnproeverij. De Famly winery Robledo van een Mexicaanse familie. De wijn was niet heel goed, ik vond het erg waterig en ook was er geen uitleg van de wijnen. We kregen ze gewoon. Bovendien viel mij op dat ze in de USA geen water tussendoor geven of een stukje brood of chips om de smaak te neutraliseren. Ze zeggen gewoon bij de derde slok proef je de wijn pas. Na het proeven gaan we naar het plaatsje Sonoma, een schattig plein met allerlei winkeltjes en restaurantje met als middenpunt cityhall. Het was net een filmset. We besloten te gaan eten bij de Cheese Factory maar niet voordat we wat kaas gingen proeven. De Jack kazen, lagen klaar en vooral de smoked jack en danish jack vielen in de smaak. Nou en dat zegt veel als een kaaskop de kaas lekker vind. De Garlic Jack was niet gesneden om te proeven dus die heb ik op mijn hamburger genomen maar gesmolten kaas smaakt toch altijd anders en haast minder sterk. Na de lunch gingen we wijnproeven bij Homewood winery. Dit was een betere ervaring, ondanks mijn spontane en hopelijk eenmalige hooikoorts aanval. Ik kon mijn linkeroog niet meer open houden maar dat weerhield mij er niet van om de wijn te proeven. De wijnen waren smaakvoller en de uitleg was uitgebereid en gezellig. Toen we het terrein verlieten ging mijn oog gelukkig tranen en kon ik hem weer openen. Het was tijd voor de laatste proeverij, een bierproeverij bij de Sonoma Spring Brouwerij. De bier was niet te nakken. Een van de vier was een beetje te doen maar nee, niet mijn soort bier. Mijn oog was inmiddels aan het bijtrekken en nog een beetje gezwollen in de brouwerij maar tegen de tijd dat we een snelle stop maakte bij de Golden Gate Bridge lookout was het gelukkig allemaal weer terug naar normaal. Rond 19.00 uur terug in het hostel waar dit keer geen dinnerdeal was waardoor ik gedwongen werd veelste duur uiteten te gaan.

Vrijdag 13 mei 2016: fietsen door San Francisco. Het orginele plan was de Golden Gate fietsen maar aangezien ik de foto gister vanaf de lookout kon maken zijn de plannen gewijzigt. In plaats van in de middag, ga ik nu gelijk naar het Mission District, Castro en Grand View. Om 10.00 uur kon ik opweg naar Mission District maar de weg opbrekingen en het eenrichtingsverkeer zorgde voor de nodige uitdaging. Uiteindelijk was ik om 10.45 uur in Mission District en kon ik naast de vele zwervers ook de vele murals (muurschilderingen) bezichten. Ik ben naar twee steegjes gegaan (Balmy en Clarion) maar ook buiten de steegjes zijn de muren niet leeg. Onderweg nog even snel een $ winkel in geschoten om een muts aan te schaffen voor mijn campingtrip in Yosemite National Park. Ik hoor namelijk dat het daar koud is en het zelfs nog kan sneeuwen. Ik hoop dat ik de kou ga overleven want ik ben eigenlijk met warmweer van huis gegaan. Gelukkig komen we snel erna weer in warmer of zelfs superwarm gebied. Naast Mission District ligt Castro, de gay wijk van San Francisco. Na de rainbow walkway en de Harvey Milk Plaza, verplaats ik mij bergopwaarts richting de Grand View. De straten hier zijn niet te doen op de fiets: of je moet afstappen om berg op te lopen of ja gaan 50km per uur heuveltje af. Ik was blij om Grand View en zijn kleurige trap te bereiken. Het grappige was dat ik de "Hidden Garden Steps" eerder had gevonden dan de toeristische Garden steps die iedereen neemt. Na het uitzicht op Grand View kan ik niet wachten om af te dalen richting de kust, waardoor ik helemaal vergeet dat ik nog een stop bij de Painted Ladies (huis in de Fullhouseleader) gepland had. Die moet ik dan morgen nog maar proberen te doen. Ik beland uiteindelijk in Presido Park, het park voor de Golden Gate Bridge. Dit was heerlijk fietsen om vervolgens mij weg te vinden naar het Paleis van "fine art" dan denk je misschien dit is een museum maar nee is lijkt meer op een Romeinse tempel ofzo en een museum met kunst is er niet.Maar desondanks een leuke stop om te maken. Daarna vervolg is mijn weg langs de kust om eindelijk een grote supermarkt te vinden in San Francisco, de Safeway. Dit is gelukkig hetzelfde als de Ralph winkel met veel verse produceten en mijn geleive activa yoghurt, die ik en vooral mijn darmen inmiddels hard nodig heb met al dat slechte en vette voedsel hier. Mijn darmen maken een sprongetje van de goede bacteria in die yogurtjes. En dan te bedenken dat ik thuis een hekel heb aan dit soort dingen voor je darmen. Je begint toch echt de meest rare dingen te waarderen als je op reis ben. Uiteindelijk breng ik om 15.30 uur mijn fiets terug zodat dat ik nog genoeg tijd heb om te wassen en mijn tas klaar te maken voor mijn roadtrip, die officieel morgen begint. Ik mis de wasservice van Costa Rica toch wel een beetje, gewoon je was afgeven en de rest van de dag leuke dingen doen. Hier betaal ik hetzelfde bedrag om zelf te wassen. Bummer! Wel wordt ik altijd blij van wasdag want als alles weer schoon en fris is voelt het als een nieuw begin. Dit keer ook een beetje waar met de aanstaande bustoer van kust naar kust.

Ik verplaats morgen naar het Good hotel en daar krijg ik een welkomsbijeenkomst dus ik heb nog een dag in San Francisco maar officieel begint de toer morgen. Dus de zelfregelknop kan bijna uit en ik kan niet wachten om lekker de groep te volgen in alles. Waar te lopen, waar te slapen, waar te eten, etcetera. Ik weet echter niet wanneer ik weer tijd heb voor een blog en het is ook maar af te wachten waar ik een computer tegen ga komen. Ik ga 16 nachten kamperen van de 22 dus ik verwacht daar geen computer maar je weet maar nooit. Als je wilt weten welke toer ik doe kijk dan op de G adventures site en zoek naar "Coast to Coast Eastbound".

Zij die de kou in gaan groeten u!