Hoogste tijd voor het strand - Reisverslag uit Jacó, Costa Rica van Nicole Wilt - WaarBenJij.nu Hoogste tijd voor het strand - Reisverslag uit Jacó, Costa Rica van Nicole Wilt - WaarBenJij.nu

Hoogste tijd voor het strand

Door: Nicole van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Nicole

14 April 2016 | Costa Rica, Jacó

Eindelijk ging ik weer richting een kust en het strand en het was dit keer de Pacifische kust. De shuttle op zaterdag 2 april 2016 ging supersnel. Ik was 11.45 uur al bij het Blue Trailz hostel in Tamarindo. Het landschap veranderde razend snel van groen regenwoud naar een dor kustlandschap dat toe is aan regen. Tamarindo wat zal ik er over zeggen? Het elke toeristische badplaats kunnen zijn in de wereld. Andere backpackers hadden mij al gewaarschuwt om het over te slaan maar ik ben eigenwijs en wilde deze overdriven toeristische plaats wel zien. Niks mis met toerisme dacht ik nog, maar deze plaats mist toch wel enige charme of locale binding. Het hostel is klein slechts 2 dorms maar de groep is super gezellig. We gaan 's avonds met zijn alle naar Latitude voor een vuurshow en avondeten. De bende van ellende bestond uit Sam en Gotham, Kaylee en Jordy, en mijn kamergenoten Kyle, Amira, Matt en Gabriel. Na de vuurshow was het Ladies Night bij Sharkies dus werd de gezelligheid nog even doorgezet. De mensen in het hostel is toch altijd wel essentieel en deze groep onbekende van elkaar was een hechte groep.

Zondag 3 april 2016: de dag van surfles 1. Ik had 's middags om 13.00 uur een surfles samen met Amira maar tot die tijd moet je je toch vermaken. Dit omvatte ontbijten op het strand met Kaylee, Jordy en Kyle en daarna relaxen/loungen. De 1e les die volgende was een groot success. Blijkbaar verleer je surfen niet zo snel dus bij de eerste poging stond ik gelijk weer om het boord. De pogingen erna ging minder goed en vooral mijn balans was ver te zoeken. Bovendien is die kracht van de golven een gruwelijke workout om tegenin te gaan om op de juiste plek te belanden. Grappig detail was dat mijn laatste golf ook weer superging waardoor ik uiteindelijk toch een tevreden gevoel had. Mijn surfleslerares concludeerde dat mijn boord te klein was waardoor het moeilijker was. Ik ben voor Costa Rica namelijk nogal lang. Een ding dat elke reis weer naar voren komt. Ook de bedden in Costa rica zijn behoorlijk kort, ik denk 1.80m lang. Dit zou betekenen dat iker tussen pas maar ik rek mij graag uit. Maar goed, terug naar het surfen. Ik was opitimische en wilde zo snel mogelijk naar een normal surfboard zonder een softtop. Deze mooie dag werd afgesloten door de eigenaar Koen die ons meenam naar een berg in Tamarindo om de zonsondergang te zien maar natuurlijk was er een wolk. Na de sunset zijn we met zijn allen naar het foodcourt gegaan om te eten, waarna Kaylee, Jordy, Kyle en ik er nog even op uitgingen. We kwamen terecht in de Loose Moose, ergens achteraf maar een tegekke plek. Je kan er basketballe, skaten, darten en poolen. Nadat ons ei was gelegd door alle spelletjes zijn we naar de Rooftopbar gegaan om de avond af te sluiten.

Maandag 4 april 2016: Surfles deel 2 stond op het programma maar ik werd weer niet super fit wakker. Ik was of begonnen aan maag/buikklachten deel 2 of een kater. Ik heb dus vooral een siesta gehouden voor het surfen maar uiteindelijk heb ik het gered en na de les van 14.00-15.30 uur had ik zelfs weer energie. Dit doet mijn vermoeden dat het een kater was. Het surfen ging bovendien super aangezien ik het grootste surfboard kreeg die ze hadden. Dit maakt het een eitje om te slaan, de enige uitdaging was nu de sterke stromingen en mega golven die je voor je oren krijg. Ik zat echter wel goed in de golven en heb mijn eigen golven gepakt.

dinsdag 5 april 2016: de dag van de excursie die nooit kwam. Ik wilde heel graag snorkelen en kayaken maar het eerste probleem was dat ik alleen was, toen ik Kyle zover had om mee te gaan bleek het niet te kunnen. Het waaide vandaag heel hard waardoor ze niet konden gaan. Daarom besloot ik de Turtle nesting tour te doen, die gaat bijna altijd, maar ja vanwege dezelfde wind ging ook deze niet want ze verwachten geen schildpadden. Daar zat ik dan mijn mijn surfpakket inclusief tour. Gelukkig heb ik karting gekregen en besloot ik maar te gaan bodyboarden in de middag. 's avond had ik afgesproken met Kyle, die inmiddels verhuist was naar een ander hostel. Iedereen van de bende van ellende was inmiddels weg dus we hebben samen de zonsondergang gekeken op de Rooftopbar en vervolgens gegeten in een BBQ restaurant. Terug in Blue Trailz kwam ik een groep vrienden uit Houston en Maaike (medicijnenstudent, Nederland) die in de andere dorm sliepen. We hebben een poos zitten kletsen waarna ik ging slapen (dacht ik) en hun nog Tamarindo onveilig gingen maken. In onze dorm was het redelijk snel rustig. Matt, Gabriel en ik vertrokken alle om 8.00 uur de volgende dag dus we lagen er vroeg in. Helaas werd dit verstoord door onze andere kamergenoten 2 iets te oude fransen. Rond 4.00 uur werd ik wakker omdat een van hen in de afvalbak stond te pissen bij mijn hoofd en dat terwijl de kamer ensuite was. Maar okay toen ik hem op de wc wees ging hij daar heen. Later ging het echter weer mis. Hij klom weer uit zijn topbunk en stond gelijk te pissen bij het trapje. Hierdoor moest Gabriel die onder hem lag ingrijpen. Te grappig was dat de fransman naar buitenging en toen hij 10 seconden later terug kwam alles ontkende. Alsof het iemand ander had kunnen zijn. Ik heb de rest van de nacht met een oog open geslapen, bang dat hij op mijn spullen zou pissen. Slechste ervaring ooit in een hostel. Dit heb ik nog nooit meegemaakt, al zei de receptionist dat het regelmatig gebeurd. Tamarindo is toch enigzins een feestplaats en mensen kennen hun grenzen niet.

Woensdag 6 april 2016: ik was blij dat ik weg kon uit die kamer met die kut fransman en ben om 8.00 uur vertrokken naar Santa Teresa. Om 12.30 uur kwam ik aan bij mijn hostel Casa Zen. Daar heb ik het strand en plaatsje verkent. Het is een klein plaatsje met belachelijk sterke golven, zo zou ik later deze week ervaren als de wereld onder mijn vandaan wordt geslagen door een golf. 's avond heerlijk gegeten bij Casa del Mar aan de overkant en daarna lekker vroeg naar bed gegaan. Dit was weer even wennen want het is 37 graden en ik ging van airco naar alleen ventilatoren in de kamer.

Donderdag 7 april 2016: Vakantiegevoel. Ik heb verbazzingwekkend goed geslapen en ga in de ochtend voor een strandwandeling om mij vervolgens te deponeren bij Habanero op een zonnebedje voor het echte vakantiegevoel. Casa Zen was Yoga de boventoon maar mijn pure ontspanning is toch meer een strandbedje.

Vrijdag 8 april 2016: Tortuga Island. Het was dan eindelijk snorkeltijd. Ik werd om 8.00 uur opgehaald om, om 9.00 uur op een speedboot te stappen in Montezuma naar het Tortuga eiland. Joelle onze gids beleidde ons bij twee verschillende snorkelplekken en had zelfs een hele grote puffervis te pakken. Na het snorkelen konden op het tropische eiland genieten van een traditionele lunch en 2 uur vrije tijd. Eindelijk kon ik normal zwemmen, na mijn vliegles in de golven van Santa Teresa de dag ervoor. Onderweg van en naar het eiland hebben we dolfijnen gespot, wat weer leuk was. Eenmaal thuis kreeg ik door dat ik mij had gesneden aan het koraal in mijn vingers. Weer is wat anders dan papiersneeen.

Zaterdag 9 april en zondag 10 april 2016: relaxe, vakantiedagen. ik heb beide dagen ongeveer hetzelfde gedaan. 's ochtends begon ik met een strandwandeling de ene dag richting playa Hermosa en de andere dag richting playa Carmen. Na terug komt even geklets met wat medebewoners om mij daarna van 13.00 tot 16.30 uur te begeven op een bed bij Habanero. Een iets te dure strandtent maar ik vond dat ik dit wel even kon hebben zowel fysiek als budgetair. De laatste dagen dus vooral relaxed maar mijn voorgenomen om in Jaco waarnaar ik morgen vertrek wel weer te gaan surfen. Inmiddels ben ik in Jaco en heb ik eindelijk de beschikking over een computer om mijn blog te schrijven. Ik heb de afgelopen dagen een inhaalslag gemaakt maar het wordt nu weer wachten wanneer ik een computer tegen kom. Hopelijk kan ik het nu beter bij houden en tot snel weer blogs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 08 Jan. 2009
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 37610

Voorgaande reizen:

15 Maart 2016 - 13 Juni 2016

Costa Rica & USA Adventure

30 Augustus 2010 - 28 Maart 2011

Backpacktrip

06 Februari 2009 - 27 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: