New-Zealand is SWEET AS! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Nicole Wilt - WaarBenJij.nu New-Zealand is SWEET AS! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Nicole Wilt - WaarBenJij.nu

New-Zealand is SWEET AS!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

12 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia ora,

Hier is dan mijn eerste blog uit Nieuw-Zeeland. Ik heb het hier geweldig naar mijn zin en heb spijt dan ik slechts drie weken hebben. Het is zo waanzinnig mooi. Dit is wat ik dacht in Australië te vinden maar het is in Nieuw-Zeeland. Heb ik zeven maanden in het verkeerde land gezeten. Zoals je al door heb ben ik nu al groot fan van Nieuw-Zeeland.

Vrijdag 4 maart, vertraging. Ik heb vandaag in drie tijdzones geleefd en in totaal 7 uur in een vliegtuig gezeten voor ik uiteindelijk in Auckland lande. De eerste vlucht van Perth naar Brisbane duurde 4,5 uur en hoogtepunt van deze vlucht was dat er iemand had gerookt aanboord dus die werd in Brisbane opgewacht door de politie en gearresteerd. In Brisbane geland op lokale luchthaven dus mijn taak was om naar de internationale luchthaven te gaan per trein. Na de 40 graden in Perth bevond ik mij ineens 25 graden en regen. Dat was weer even wennen. Eenmaal weer door de beveiliging bleek dat mijn vlucht vertraging had. Balen want ik zou volgens mij oorspronkelijke vlucht al om 23.59 uur aankomen en nu werd het alleen maar later. Ze konden eerst niet zeggen hoelang de vertraging was maar uiteindelijk ben ik een uurtje later op mijn vlucht van Brisbane naar Auckland gestapt. Om uiteindelijk in mijn huidige tijdzone te landen. Het is hier 12 uur later dan Nederland. Wat bleek! Nieuw-Zeeland is nog strenger dan Australië aan de grens maar alles is redelijk soepel verlopen. Toch krijg je het gevoel dat je crimineel ben. Auckland was het 16 graden en regen maar toch was het zweten door de luchtvochtigheid. Uiteindelijk lag ik om 2.30 uur in mijn bedje om 4 uur later weer op te staan.

Zaterdag 5 maart, start kiwiexperience. Lag ik net lekker te slapen gaat mijn alarm af. Ik in het donker weer mijn bed uit. Ik denk dat mijnkamergenoten niet eens hebben gemerkt dat ik daar heb geslapen. Helemaal versleten op de bus van Kiwiexperience gestapt. Op naar de Bay of Islands. Helaas weer regen vandaag en ook in de Paihia regen. Dus veel rust gepakt en beetje door het plaatsje gewandeld met Micheal een van mijn kamer en reisgenootjes. Tot de barbecue weer gerust want ik heb het gevoel als een jetleg alleen maar omdat ik twee avonden niet genoeg heb geslapen. Na de barbecue ben ik in de bar blijven hangen met mijn reisgenootjes. Grootste lol gemaakt met Gwen en Micheal. De bier is hier zo goedkoop dus ik kon het niet weerstaan.

Zondag 6 maart, terug naar Auckland. Ik hoefde niet vroeg op maar door mijn slaap tekort voelde het heel vroeg. Ik moest om 10.00 uur uitchecken dus dat maar gedaan. Even gewandeld naar de bakker en daarna in het hostel twee films gekeken want ook vandaag weer regen. Tenminste toen we om 14.45 uur weer op de bus stapte begon de zon natuurlijk te schijnen. Balen! Om 18.30 uur weer in Auckland snel ingecheckt en nog even geshopt voor souvenirs en gegeten. Daarna heel even op internet gezeten en om daarna mijn gratis biertje op te halen in de bar. Dit keer niet blijven hangen maar braaf gaan douche en slapen.

Maandag 7 maart, op weg naar het zuiden. Om 8.00 uur op want we zouden 8.40 uur helaas werd het een half uur later. Dat zeg al genoeg over de buschauffeur Matty. Super lachen met hem maar tijd is niet zijn sterkste kant. De eerste stop was net buiten Auckland op Mount Eden. Dit is een vulkaankrater waar je waarzinnige foto’s van de stad Auckland kan maken. Daarna zijn we door gereden naar Mercury Bay waar we naar strand gaan maar ik heb een kayaktour geboekt. Door landverschuivingen kon je niet naar Catheral Cove dus enige manier was kajakken. Het was best vermoeiend. Ik was snel moe en ik geef mijn slaap tekort daar maar de schuld van. Na 3 uurtje kajakken waren we klaar. Daarna ben ik op de korte ferryritje van mijn leven gestapt en naar het hostel gelopen. De rest was met de bus al afgezet bij het kleine hosteltje Turtle Cove. Na het kajakken was een warme douche mijn eerste prioriteit. Grappig feitje is dat ik twee meiden uit Amsterdam heb ontmoet. Die zeggen dat ze uit Amsterdam komen als je vraagt waar ze vandaan komen. Iedereen zegt gewoon Nederland maar nee. Zoals de Amerikanen het doen zeggen hun dat ze uit Amsterdam komen. Lekker typisch Amsterdams! Daarna ben ik lekker ver weg van hun gebleven. Na het eten en één biertje ben ik al om 20.00 uur gaan slapen.

Dinsdag 8 maart, Rotorua. Om 7.00 uur op gestaan en om 7.30 uur met de bus vertrokken naar Maori hoofdstad Rotorua. Eerste stop onderweg was bij de Talisman mijn oftewel bij het mooie Karangahaka Gorge. Na een korte wandeling door de mijnen weer teruggelopen want ook hier konden we de cirkel niet doen door landverschuivingen. Iedereen terug de bus in op naar Matamata of zoals Lord of rings fans het ook wel kennen Hobbiton. Na een lunch in Matamata waren we uiteindelijk om 13.45 uur in Rotorua. Het stinkende Rotorua. Ik weet niet welke stof het precies veroorzaakt. Maar in deze stad kunnen opeens gaten in de gat vormen met kokend heet water erin. Dat heeft er vast iets mee te maken. Na het inchecken samen met Bianca door de stad gelopen. Daarna nog even gerelaxed bij het warme zwembad. ’s Avond om 19.00 uur waren we klaar voor de Maori-Show in Tamaki dorp net buiten de stad. Dit is een dorpje zoals de Maori’s levende voor de Europese invloed en acteurs spelen het leven na. Super leuk! Daarna hebben we gegeten uit een grondoven zoals de Maori’s koken. Alles smaakte hetzelfde en was niet top maar was een zeer leuke en interessante avond. Op de weg terug showde onze Maori buschauffeur zijn kunsten zien. Hij kende een lied uit ieder land die in de bus zat. Super gaaf om te horen. Dus op de weg terug lekker gezongen met zijn alle.

Woensdag 9 maart, Waitomo. Om 8.45 uur vertrokken naar een schaapshow daar 5 minuten in de bus stilgestaan omdat dat bedrijf de Kiwibus moet zien en daarna doorgereden naar Zorbing. Dit is een uitvinding van de Nieuw-Zeelanders. Het is een megabal waar je in zit en van een heuvel gaat. Ik heb het niet gedaan want later vandaag ga ik Black water rafting in de grot van Waitomo dus ik wou niet ziek uit een bal komen. Na de Zorbing gingen we naar een park Aquaventure. Hier kon je op een mega schommel, in een jetboot, bungyjumpen of in de lucht zweven als een parachutespringer. Na een stop om deze activiteiten te doen zijn we naar Putaruru gereden voor een lunch. Uiteindelijk zijn we om 14.00 uur ingecheckt in het hostel in Waitomo. Hier had ik een paar minuten om te settelen en om te kleden. Om 14.45 uur werden we opgehaald door de Black Water Rafting team. Waitomo is bekend om zijn grotten met glowwormen erin. Of zoals ik he geleerd het zijn eigenlijk Glowmaden maar dat is marketingtechniesch niet aantrekkelijk. Na mij in een te kleine wetsuit te hebben gehesen met de grote lol voor mijn mede avonturiers. Serieus ik kon niet eens rechtop staan zo strak zat het. Bovendien was het jasje zo klein dat ik niet kon ademen dus daar kreeg ik een grotere voor en ook mijn schoenen moest ik ruilen omdat tijdens de fotoshoot mijn tenen al pijn deden. Na al mijn leed was het tijd om richting de grot te rijden voor de training in abseilen. Dit was voor ons de enige manier om de grot in te komen. En ik kan zeggen dat ik geen abseil talent heb. Misschien omdat ik van snel hou en daardoor mijzelf niet meer kon stoppen dus ik de hulp van de gids beneden in moest roepen. Ik was wel lekker snel beneden. Boven was ik vol zelf vertrouwen toen ik eenmaal beneden in de grot veilig en al op de grond stond begon ik pas te trillen. Dat was echt vaag! Na dat mijn hele team beneden was zijn we verder geziplijnt. Dit was super gaaf en duur niet lang genoeg volgens mij. Daarna zijn we met een warme chocolademelk en koekje even bijgekomen. Na dit was het tijd om met een opgeblazen band onder je kont het water in te springen van zo’n 4 meter hoogte. Na een kort tochtje drijven in de banden en uitleg over de glowmaden was het tijd om de banden achter te laten en verder te lopen, zwemmen, kruipen en klauteren. Het was super gaaf! Iedereen die mij kent weet dat ik van wildwaterbanen hou en dit was een wildwaterbaan voor volwassenen. Geweldig! Aan het einde van de tocht moesten we nog tegen twee watervallen opklimmen om uiteindelijk weer daglicht te zien. Daarna was het tijd om mij uit mijn wetsuit te bevrijden, een warme douche te nemen en een warm soepje te nuttigen. Eenmaal bij het hostel weer afgezet gelijk naar Curley’s Bar gegaan. Hier is bijna iedereen dronken geworden en hebben de grootste lol gehad. Reden hiervoor was dat we konden uitslapen.

Donderdag 10 maart, Taupo. Om 10.00 uur moesten we uitchecken, lekker stevig ontbeten en na het inwilligen van een verloren weddenschap van een van mijn reisgenootjes waren we klaar voor vertrek. Dit is mijn laatste dagje in Matty’s bus voor voorlopig want morgen stap ik op een andere bus omdat ik geen extra nachtje blijf in Taupo. Balen want het is een super groep. Vandaag in de bus een spontane karoake gedaan. Totdat we bij de Haka Falls waren. Dit is een super sterke waterval. Na een korte stop zijn we doorgereden naar Taupo. Ik ben snel ingecheckt even door de stad gelopen en naar Lake Taupo om de hoek gegaan voor foto’s want dit is een uitzicht dat is gewoon te goed. Ik heb mijzelf moeten knijpen om te beseffen dat ik er echt was. Ongelooflijk mooi! Na mijn wandelingetje heb ik mijn verkleed en ben ik samen met een groep uit de bus naar de rivier touwschommel gegaan om in de rivier te springen. Heerlijk middagje! Na de rivier lekker gedoucht en gegeten. Daarna even op internet gezeten om daarna naar de Element Bar te gaan. Wet T-shirt night met gratis drank voor meiden. Uiteindelijk hebben geen beiden uit onze bus het gedaan maar de jongens hebben meegedaan met de wetfront competitie. Ik heb geschreeuwd als een gek maar geen van beide jongens hebben de 50 dollar gewonnen.

Vrijdag 11 maart, River Valley. Om 9.30 uur moest ik weer in de bus stappen na een nacht stappen. De chauffeur van deze bus is Buzz een grote Maori man. Best saai vergeleken met Matty. Eerste stop onderweg naar River Valley was een supermarkt stop want er is niks in River Valley. Zelfs geen telefoon bereik. Daarna zijn we gestopt in the Tongario National Park voor een wandeling van 2 uur naar de Taranaki Falls. Ik ben nog steeds geen groot fan van wandelen maar het landschap in Nieuw-Zeeland is waanzinnig. Voor de Lord of the rings fan ik heb Mount Doem gezien en de foto’s om het te bewijzen. Uiteindelijk zijn om 16.30 ingecheckt in de River Valley Lodge. Dit is een lodge gericht op raften maar ik doe hier niks dus best saai. De natuur is waanzinnig mooi. Net na het eten kwam helaas het nieuws live op TV. Japan is weer geraakt door een grote aardbeving en daarna een Tsunami. Zelfs Nieuw-Zeeland had even een Tsunami alarm maar ik was veilig. Ik zat 600 meter boven zeeniveau en in het midden van het land. Dus geen zorgen ik ben veilig. Er was een Japans meisje in de groep maar haar familie is okay. Gelukkig! Geen fijne avond om met deze beelden naar bed te gaan.

Zaterdag 12 maart, Wellington. Om 9.15 opgestaan om het ontbijt mee te pakken. Daarna had ik de tijd om mijn blog te schrijven maar helaas was de accu van mijn laptop halverwege leeg. Toen ben ik naar buitengegaan en aan de rand van de rivier gezeten en gezien hoe mijn reisgenoten in de rafts de rivier afkwamen. Na een lunch zijn we uiteindelijk vertrokken richting Wellington. Onderweg zijn we gestopt in het plaatsje Bulls. Hilarisch alles is vernoemd naar bulls. Lokale ijscoman en bank heten bijvoorbeeld Like-a-Bull en Bank-a-Bull. Bovendien was er een Nederlandse winkel in dit kleine plaatsje. Maar nu ik over twee weken naar huis ga kan ik wel wachten. Uiteindelijk waren om 19.00 uur in Wellington. Geweldig! Op een of andere manier vind ik de steden geweldig misschien begint de natuur saai te vinden en te wennen. Lekker door de stad gewandeld en genoten want morgenochtend vroeg ga ik naar het zuid eiland.

Nieuw-Zeeland is geweldig. Ik vind het 10x beter dan Australië. Het landschap is mooier, bier is goedkoper, meer cultuur en de mensen zijn aardiger en komen slimmer over dan de Aussies. Australië is aardig maar Nieuw-Zeeland is waanzinnig. Ik wil eigenlijk langer blijven maar helaas! Ik zou zeggen vergeet Australië, kom naar Nieuw-Zeeland en trek zeker twee maanden uit om rustig rond te reizen.

xxx
Nicole


  • 12 Maart 2011 - 20:53

    Mama:

    weer een gezellig verhaal om te lezen en ja nog twee weken dan zie ik je weer dus dubbel genieten maar groetjes mama xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 08 Jan. 2009
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 37630

Voorgaande reizen:

15 Maart 2016 - 13 Juni 2016

Costa Rica & USA Adventure

30 Augustus 2010 - 28 Maart 2011

Backpacktrip

06 Februari 2009 - 27 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: