I love Adelaide! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Nicole Wilt - WaarBenJij.nu I love Adelaide! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Nicole Wilt - WaarBenJij.nu

I love Adelaide!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

11 December 2010 | Australië, Adelaide

G’day mates!

Ik voel mij weer helemaal top na een weekje dat weer is als vanouds gevuld was met korfbal. Maar korfbal kwam pas aan het einde van de week op donderdag, vrijdag en zaterdag. Buiten korfbal heb ik natuurlijk ook andere dingen gedaan zoals wijnproeven en daar was ik gebleven.

Dinsdag 7 december, Barossa Valley. Om 9.00 uur werden we opgepikt door Ian, met we bedoel ik deze keer een gedeelte van de groep waarmee ik ook de Great Ocean Road heb gedaan. We hadden een privé charter geregeld. Het was helemaal top. Ik had niet gedacht dat ik wijnproeven leuk zou vinden omdat ik geen groot fan ben van alcohol drinken maar was super leuk om te doen. De eerste twee wijnbedrijven/boerderijen waar we stopten lagen in het plaatse Tununda. De eerst is genaamd Peter Lehman. Dit was echt poepje chique. We kregen een informatie boekje, vier witte en vier rode wijnen te proeven, kaas en nootjes. Alles was super verzorgt. Een paar waren lekker en andere waren vies. De tweede stop was Langmeier. Hier heb ik een paar wijnen zelf uitgekozen van een kaart om te proeven ook hier weer een paar lekker en paar vies. Zo was het eigenlijk overal. Ik wist niet dat wijn zo kon verschillen. Toen was het tijd voor een stevige lunch in het plaatsje Nuriootpa. Het waren drie gangen. Eerste gang een plankje vol Duitse producten want zoals je aan de namen zie is hier veel Duitse achtergrond te vinden. Tweed was het hoofdgerecht. Ik had gekozen voor een Kangeroo filet met aardappelpuree en er zat ook nog een saladebar bij. Werkelijk waar heerlijk. Je kreeg het echt vakantie gevoel hierdoor en het was de eerste fatsoenlijke maaltijd sinds tijden. Als nagrecht had ik gekozen voor de fruitsalade met een bolletje perzikijs. Na deze super lunch was je weer klaar om wat wijn te proeven. De volgende stop was Rockford deze hadden ook port en ik heb een hele exclusieve wijn geproefd. Die is heel duur en er je mag er maar maximaal 3 per klant kopen zo exclusief wat die wijn. Toch wel een eer dat ik die mocht proeven. Nog twee stops te gaan. Lt Hallet wijnen was de volgende en hier heb ik de lekkerste wijn op van de dag. Het was een zoete witte wijn. Helaas was hij alleen daar te koop en ik ben niet van plan een wijnfles mee te zeulen in mijn tas. Vlak voor we vertrokken naar onze laatste stop begon het mij keihard te regen. Het kwam met bakken uit de hemel en onweer erbij. Wegen overstroomde en dat terwijl ze hier in de zomer nooit regen zien. Regen is voor Adelaide winter. Maar ja zoals in de rest van Australië ook hier is het een nat jaar. Maar terug naar mijn laatste stop. Dit was Kies wijnen. Ik heb hier maar twee wijnen geproefd want begon het aardig te voelen. Vooral de hoofdpijn eigenlijk! Conclusie als het om wijn gaat ligt mijn voorkeur toch echt bij de zoete witte wijn. Al heb ik hier ook een paar super rode wijnen geproefd.

Voor de fans van McLeod’s Daughters. De Barossa Valley en net er voorbij is McLeod’s Country zoals ze het hier noemde. Hier werd het allemaal gefilmd. Ik ben ook door een plaatsje Gawler gereden en hier was het hoofdkwartier van de tv-show gevestigd. Het ligt maar 35 km buiten Adelaide in plaats 200 km zoals ze in de serie beweerde maar je weet blijft tv.

Woensdag 8 december, Kangeroo Island. Om 6.45 uur werd ik bij de Central Busstation opgepikt en naar de ferry in Cape Jervis gebracht. Dit was nog zo’n 2.30 uur rijden van Adelaide. Van Jervis vaar je naar Penneshaw op Kangeroo eiland. Daar stond een andere bus mij en de andere passagiers al op te wachten. De reden voor mij om naar Kangeroo eiland te gaan was voor de zeehonden, gek genoeg omdat iedereen kangoeroes wil zien. En mijn wens kwam gelijk uit eerste stop was Sealbay hier wonen de Australische seal-lions. Het zijn geen echte zeeleeuwen maar meer zeehonden met oren. Er is iets fout gegaan bij het benoemen tijdens de ontdekken. Toen dachten ze echt dat het zeeleeuwen waren. Was super schattig want ze hadden ook jongen. Na dit was het tijd voor lunch ook weer heerlijk gegeten. Toen snel door naar een vogelshow met, kookaburra, adelaar en een uil. De uil kwam nog even op schoot zitten bij mij. De klauwen staan nog steeds in mijn been. Au! Daarna zijn we doorgereden naar Flinders Chase NP om de Remarkable rocks en Admirals Arch te bezoeken. Beide waren prachtig. De remarkleable rocks waren ook echt remarkable en Admirals Arch was beeldschoon om te zien. Hier kon je bovendien de New-Zealand Fur Seals dus echte zeehonden. Laatste stop voor de ferry was het bezoekerscentrum. Hier ging het gerucht dat Oprah op het eiland was en toen we bij de luchthaven mensen afzetten werd dat gerucht alleen maar versterkt omdat er een privé vliegtuig stond. Achteraf las ik dat het een paar fans van Oprah waren want Oprah doet een show hier in Australië en brengt ook 300 man publiek mee. Was ik toch heel even dicht bij Oprah voor mij gevoel. Zij bleek achteraf bij Uluru in het midden te zijn. Na een lange dag was ik om 22.30 uur weer terug in mijn hostel en in mijn bed nog na genietend van de zeehonden die ik heb gezien.

Donderdag 9 december, Glenelg. Vandaag was het zover na lang wachten was het eindelijk donderdag en zou ik gaan korfballen. Hellaas was het pas om 19.00 uur dus moest mij dag nog vullen. Na overleg met de receptie over weer had ik besloten vandaag naar Glenelg te gaan oftewel het strand. Glenelg is een wijk van Adelaide maar is meer een klein plaatsje. Een paar uur op het strand gelegen en in de zee gezwommen en eindelijk was het water weer lekker om daarna nog even wat boekwinkels te bezoeken om een boekje te kopen over Nieuw-Zeeland en het was raak voor een paar dollar. Om daarna op te eten en de tram terug naar het centrum te pakken. Ik had niet heel veel contant geld meer in mijn portemonnee en toen bleek dat de prijs van de tramrit verdubbelt na 15.00 uur had ik een probleem. Gelukkig was er een aardig 16 jarig meisje die zonder dat ik het vroeg 50 cent aan mijn gaf. Geweldig want dat was precies het aantal dat ik miste. Voor even had ik het benauwd maar gelukkig zijn de Australischers aardige mensen. Bij aankomst in het hostel nog snel gedoucht om het zand en zout van mij af te wassen en toen klaar gemaakt voor de training. Ik werd om 18.00 uur opgepikt door Tony wat tot mijn verbazing een vrouw was. Met haar was mijn eerste e-mail contact en ze heeft mij voorgesteld aan de coaches want Craig (met wie ik ook contact had) was er niet omdat hij verhinderd is door privé problemen. Het was super om weer een korfbaltraining te doen. Al was het niet heel intensief omdat er te veel mensen waren. Hierdoor stond je vaak stil. Ook het niveau is niet echt hoog. Ze noemen het ook niet het Nationale onder 23 jaar maar het development oftewel ontwikkelingsteam. De training was in de gymzaal van Flinders Unisversity. De groep was super aardig en ik voelde mij super welkom. Ze wilde veel van mij en Nederland weten want de gaan in Februari spelen in Apeldoorn voor de World Cup onder 23. Ze hebben nog een lange weg te gaan en helaas hoorde ik dat niet altijd de beste speler gaan maar de spelers die het reizen kunnen betalen. Ze zijn wel echt in training voor een ander toernooi waarvoor ze echte selectie terug brengen tot 16 á 18 spelers. De andere speler blijven ook trainen om de stroming van jongeren gaande te houden. Bovendien zaten in deze groep van 28 speler ook veel net nieuwe spelers. De meest hebben een achtergrond van Basketball of Nettball of spelen het beide. De basis is erg ver te zoeken voor de speler. Gooien en vangen is top maar rebound en voorverdedigen daar hadden ze nog niet van gehoord. Na de training besloten om vrijdag en zaterdag ook te komen. Het was trainen voor mij maar ook een gedeelte begeleiding en coachen richting hun. Erg leuk! Na de training ben ik weer netjes thuisgebracht. Er resten mij alleen nog een douche en mijn bedje.

Vrijdag 10 december, Adelaide. Vandaag ging ik de stad verkennen en ik heb echt mazzel gehad met weer want vandaag was het erg koud. Gelukkig was ik al naar het strand geweest. Eerste stop was bij Singapore Airlines kantoor om mijn ticket te veranderen. Dit is veel goedkoper dan bellen want ik had er al 30 dollar doorgebeld en nog niks bereikt omdat verbinding werd verbroken voor het einde van het gesprek. Dit was overigens al in Melbourne en over de e-mail kon dus kwam ik op het briljante idee om bij het kantoor langs te gaan. En bingo! Ik heb mijn ticket veranderd naar vertrek op zondag 27 maart met vlucht SQ 222 van Sydney – Singapore en dan SQ 324 Singapore – Amsterdam met aankomst op maandag 28 maart om 6.35 uur. Bovendien werd mijn ticket ook nog is geprint voor mij en klaar was ik. Helemaal gelukkig heb ik wandeling door de stad gedaan door de winkelstraten, langs historische gebouwen, botanische tuin en de musea. Adelaide was kleiner dan verwacht dus na wat boodschappen had ik nog tijd over voor dat ik weer op werd gehaald voor de training dus ben ik gaan lezen in mijn Nieuw-Zeeland boek. Deze training was Mark Zilm de coach die van Sydney overkwam om in te vallen voor Craig met Mark had ik al telefonische contact gehad. Deze training leek al meer op de training die ik zelf ook krijg. Weer de grootste lol gehad in spelen en coachen van de spelers. Het is het makkelijkste coachen al is daadwerkelijk tegen ze liep in de partijtjes dus ze wilde allemaal wel tegen mij. Bovendien lieten ze mij er nog slecht vanaf want ik ben meerdere keren geblokt omdat ze allemaal mega inspringen en de basketbal achtergrond dus de timing is nog goed ook. Gelukkig kon ik ze dan altijd nog op een andere moment terug pakken. Na de training weer thuisgebracht en had ik deze avond een kamer vol Aziaten. Nog nooit gehad dat er geen andere Europeaan tussen zat.

Zaterdag 11 december, Korfbal! Het was een echt zaterdag zoals thuis. Een zaterdag vol korfbal ik werd om 11.15 uur opgehaald en om 18.45 uur weer thuis afgezet. De eerste trainingssessie was van 12.00-14.00 uur. Veel partijtje gedaan dus veel training en vooral gewerkt aan het timen van de steun of zoals zij zeggen de Feed. Tussen door met iedereen naar Subway gereden maar ja ik ben een echte Nederland dus had mijn eigen lunch mee. Grappig om te zien was wel dat de interactie tussen jongens en meiden die samen korfballen hier hetzelfde is als thuis. Dus de flauwe grapjes, afspreken buiten de korfbal, roddels en de koppeltje natuurlijk niet te vergeten. Ik voelde mij weer helemaal thuis. Heerlijk! Na de lunch was de tweede sessie van 15.00-18.00 uur. Na een korte training werd een wedstrijd gespeeld tegen wat hun noemen het open team. Ik mocht dit keer meespelen met het open team. Ik kwam er al snel achter door met hun te kletsen dat zei dus het echte Nationale Australische Team waren. Super gaaf! En daar heb ik meegespeeld. We deden 4x 20 minuten zodat de onder 23 jaar goed konden doorwisselen. Het verschil was erg groot. Het open team was ouder, meer ervaren en wisten daadwerkelijk ook tactisch wat ze moesten doen. Dit betekende de eerste 20 minuten was het heel veel tegen nul. Leuk detail is dat dit ook mijn eerste ervaring met spelen met een schotklok was. Het ging mij erg goed af al zeg ik het zelf. De coach van Australische Team Jeremy gaf nog wat opdrachten aan ons voor ons eigen spel maar wou ook zien dat we de jongeren begeleiden en aanwijzingen geven. Dat gebeurde daarna veel soms tot het super extreme toe waar wij als verdedigers letterlijk zeiden wat de speler in de aanval moesten doen. Maar de eer van onder de 23 jaar was wel gered want al snel scoorde ze hun eerst goal. Daarna hebben ze nog een paar keer gescoord maar het was nog steeds een makkelijke winst voor het Open team. Hun coach Jeremy nodigde mij nog uit voor de laatste training van dit jaar op maandag maar helaas vlieg ik dan Perth en moest ik die kans laten schieten. Vanaf januari gaat het Australische team zich serieus voorbereiden voor het WK in 2011 in China. Ze moeten hard werken want het niveau wat ik nu zag was zoiets als een 2e klasser in de Nederlandse competitie. Na mijnbedankje woordje was het al weer tijd om afscheid te nemen van de groep. Thuisgekomen was ik toch wel helemaal kapot en versleten. Na de douche al een beetje opgeknapt maar veel trek had ik niet dus een licht avondmaal. Toen was het blog tijd en hierna bedtijd want morgen staat er weer een excursie op de planning.

Dit was het weer voor deze week. Een echte top week gehad met internationale korfbal ervaring, wijnproeven en zeehonden. Op het programma staat de dagtrip voor morgen naar Victor Harbour en een stop in het Duitse plaatsje Hanhdorf en maandag vlieg ik naar Perth en ben ik rond in Australië. Ik kom ’s avonds aan op maandag dus de eerste jobhunt dag word dinsdag en hopelijk vind ik dan snel een baan in Fremantle zodat ik geld kan terug verdienen, wat ik gaande weg mijn reis heb uitgegeven.

Als laatste heb ik nog een tip voor mijn buurman Henk die vandaag jarig is en droomt van het geven van een verjaardagsfeest in de tuin. Emigreer naar Australië dan ben je in de zomer jarig. Als was het vandaag meer een herfstachtige dag. Gefeliciteerd!

xxx
Nicole

  • 11 December 2010 - 16:30

    Mama:

    Leuke foto met de ausrtralies team. wat een ervaring op korfbal gebied nu nog 1 dag vakantie en dan op naar werk. fijne dag nog.
    groetjes mama
    xxx

  • 15 December 2010 - 14:27

    Oma:

    hoi Nic wat was het weer leuk wat je allemaal meemaakt je kaart was de eerste post het is wel wenne maar als jij een etiket mee breng van die wijn die lekker was komt het wel goed grapje hier is verder alles goed en wat zeg ik altijd je weet het he dag oma XXXXXXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 08 Jan. 2009
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 37651

Voorgaande reizen:

15 Maart 2016 - 13 Juni 2016

Costa Rica & USA Adventure

30 Augustus 2010 - 28 Maart 2011

Backpacktrip

06 Februari 2009 - 27 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: